Het project is een voorbeeld van een uitwerking van alle aspecten van de nieuwe beleidsvisie.
De woonontwikkeling – volledig gelegen in woongebied - voorziet ruimte voor kleinere en grotere woningen (van 2 tot 5 slaapkamers). Het woonaanbod is hier zeer divers en dit zal de woonbeleving uniek maken. Het project zal ook in z’n geheel samen opgetrokken worden waardoor de kwaliteit van de architectuur kan bewaakt worden en een mooi harmonieus geheel kan bekomen worden. In het huidige verkavelingsontwerp gaat er bijzondere aandacht naar het gedeeld en meervoudig gebruik van ruimte, het creëren van een aantrekkelijke omgeving met waardering van de karakteristieken van het landschap, biodiversiteit, klimaatbestendigheid en energetische aspecten. Kortom het is een voorbeeld van toepassing van de nieuwe beleidsvise van Ranst.
Water en groen als grote troef voor de buurt.
Op de site kan worden uitgegaan van een volledig gescheiden rioleringsstelsel, waarbij het hemelwater maximaal ter plaatse gehouden wordt voor hergebruik of infiltratie. De verharding wordt beperkt. Grote onverharde zones laten een vlotte infiltratie in de bodem toe. Doordachte groenaanplanting en open grachten zorgen voor infiltratie en een natuurlijke opname van hemelwater. Het afstromende hemelwater van de wegenis en private percelen wordt opgevangen in wadi’s die afwateren richting de centrale groenzone. Het water vormt tevens een landschappelijk element. Het wadi-stelsel wordt zo berekend dat het water maximaal kan infiltreren op eigen terrein en geen waterdruk genereert buiten de projectzone. Door deze ingrepen zal de watergevoeligheid van het gebied verbeteren, het overstromingsrisico verminderd worden en wordt de projectzone klimaatbestendig ingericht.
Mobiliteit op maat van de buurt, focus op de zwakke weggebruiker en ruime parkeermogelijkheden voor de wagen.
De nieuwe woonontwikkeling belooft straks de uitvalsbasis te worden voor jong en oud. De aandacht ligt voornamelijk op de zwakke weggebruikers met voldoende ruimte voor wandel- en fietsverbindingen. Niettegenstaande werd er ruimte voorzien voor parkeren ter hoogte van de aansluiting. Kinderen spelen naar hartenlust in de publieke groenzones of op straat. De ontsluiting van het project is gelijkmatig gespreid over 2 ontsluitingen, één via de Laarstraat en één via de Vaarstraat, waardoor er geen gemotoriseerd verkeer doorheen de buurt rijdt. Naast een fietsenberging voor elke woning, komen er ook collectieve fietsenbergingen en publieke fietsstaanplaatsen. Maar liefst de helft van het gebied is voorzien als publiek domein. Het overgrote deel hiervan kleurt straks groen. De impact en inpassing van verschillende mobiliteitsvormen in de omgeving werd nauwkeurig geanalyseerd en in kaart gebracht. Zo werd er in aanloop van de vergunningsaanvraag ook een mobiliteitstoets uitgevoerd, waarvan de conclusie was dat vanuit mobiliteitsperspectief de woonsite een zeer beperkte invloed heeft op het verkeer in de Vaartstraat en Laarstraat.
Vergunning College van Burgemeester en Schepenen + openbaar onderzoek gedurende 30 kalenderdagen
Goedkeuring rooilijnenplan op Gemeenteraad (14 ja, 3 onthouden, 21 stemmen in totaal)
Vijfde verkavelingsaanvraag conform alle bezwaarschriften en stedenbouwkundige voorschriften en wetswijzigingen
Weigering en opnieuw overlegmomenten met alle betrokken partijen en instrumenterende adviesorganen
Vergunning College van Burgemeester en Schepenen + openbaar onderzoek gedurende 30 kalenderdagen
Na het bijschaven van het plan op basis van de buurtpresentatie, worden de nodige technische studies opgestart en het dossier met de nodige expertenvisies uitgewerkt tot een finale verkavelingsaanvraag.
Een presentatie van het uitgewerkte plan op basis van de input van verschillende stakeholders wordt voorgelgd aan de buurt. Er wordt hierbij getracht zo duidelijk mogelijk invulling te geven aan de inhoud van het dossier alsook aan het gevolgde en nog te volgen traject.
Resultaten van de enquête werden besproken met het College, alsook de input van het bestuur met betrekking tot de beleidsvisie, voorgestelde masterplan en krijtlijnen waaraan een invulling van het gebied moet beantwoorden. Op basis van de feedback werd vastgelegd dat een onsluiting op Vaarstraat en Laarstraat wenselijk is, dat een meergezinswoning maximum mag bestaan uit 3 niveaus en dat een woondentiteit van minder dan 25 won/ha gewenst is. Tevens wordt gevraagd om een infomoment te organiseren voor de buurt.
Alvorens ontwerpen op papier te zetten werd er tussen 14 en 30 juni 2020 een online enquête gevoerd in deelgemeente Ranst. Alle omwonenden in Vaartstraat en Laarstraat kregen een brief in de bus. Hierbij kwamen belangrijke aandachtpunten naar boven in functie van mobiliteit/inrichting publiek domein en privaat domein, alsook de aandachtpunten naar waterhuishouding.