Bij het ontwerp van de wijk werd rekening gehouden met het waterrijke karakter van de terreinen. De ruime groenzone zal op basis van een grondige waterstudie voorzien worden van een grote waterbuffer voor het opvangen van regenwater.In combinatie met verschillende wadi’s verspreid over het terrein, zal er maximaal ingezet worden om het regenwater ter plaatse te laten infiltreren, verdampen en vast te houden. Alle woningen zullen regenwater opvangen en hergebruiken. Daarnaast planten we hier een heel aantal waterminnende grassen en bomen.
Een belangrijke troef van deze nieuwe woonwijk is de toekomstgerichte mobiliteit. Een fijnmazig netwerk van voet- en fietspaden dooradert de buurt en verbindt ze zo met de omgeving. Je verplaatsen met de fiets gaat daardoor net zo vlot (als niet vlotter) als met de wagen. Alle straten in de wijk worden als woonerf aangelegd.Om doorgaand autoverkeer in de wijk te vermijden, wordt een knip gerealiseerd in de centraal groenzone zodat enkel de hulpdiensten hier doorgang hebben.
Elke wooneenheid is voorzien van een eigen parkeerplaats voor zowel de fiets als de auto. Voor elke bewoner wordt er immers een fietsstalplaats voorzien aan de woning. De auto parkeren kan in een ondergrondse parking, in een parkeerstraatje, onder een carport of in de eigen voortuin. Bovendien zullen er voldoende publieke parkeerplaatsen voorzien worden waar elektrisch laden mogelijk is. Ook aan autodelen en parkeerplaatsen voor andersvaliden werd gedacht. We voorzien ook autodelen in de nieuwe woonontwikkeling, zodat jonge gezinnen en starters gemakkelijk, duurzaam en flexibel de baan op kunnen.
Op 17 april werd een infomoment georganiseerd voor de buurtbewoners waar de aangepaste plannen van de nieuwe verkavelingsaanvraag werden toegelicht.
Lees meer...Opnieuw beroep bij de raad voor vergunningsbetwistingen. De raad voor vergunningsbetwistingen verwerpt de vraag voor schorsing bij hoogdringendheid.
N.a.v. de feedback van de raad voor vergunningsbetwistingen vraagt de deputatie aan de ontwikkelaars om een gedetailleerd groenaanlegplan toe te voegen aan de vergunningsaanvraag.
Beroep tegen deze beslissing, ditmaal bij de raad voor vergunningsbetwistingen. Die oordeelt in september dat de deputatie niet is nagegaan of de schade door het rooien van o.m. de 86 populieren rond de voormalige voetbalterreinen al dan niet vermijdbaar was.
De deputatie keurt de vergunning goed onder voorwaarden (bv. plaats voor deelwagens, laadpalen…).
Het college van burgemeester & schepenen keurt de vergunningsaanvraag goed onder voorwaarden (bv. betonvrije paden…).
Het Vlaams Gewest keurt het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) voor het grootstedelijk gebied Antwerpen goed. Op haar beurt keurt de gemeente Lint het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Zevenhuizen goed in 2011. Op de voormalige voetbalterreinen en een stuk landbouwgrond mogen woningen gebouwd worden om de bevolkingsgroei in Lint op te vangen.
De nieuwe aanvraag bevat een aanpassing van het plan dat in november 2020 werd ingediend en al meermaals werd goedgekeurd door het college van burgemeester & schepenen en de bestendige deputatie van de provincie Antwerpen. Aangezien deze beslissingen werden aangevochten, buigt de raad voor vergunningsbetwistingen zich momenteel voor een tweede maal over het oude dossier.
Het aangepaste plan houdt rekening met de eerdere feedback van de raad voor vergunningsbetwistingen. Omdat er de voorbije 3 jaar heel wat wetswijzigingen werden doorgevoerd – met nieuwe voorwaarden voor woonprojecten – is het ontwerp ook op dit vlak bijgestuurd.
Er zijn er in totaal 191 units: 92 woningen en 99 appartementen. Daarvan zijn er 116 private units (59 woningen en 57 appartementen) en 75 sociale units (33 woningen en 42 appartementen).
Er wordt een mix van woningen, appartementen en sociale huisvesting voorzien.
We gaan voor optimaal behoud van waardevol groen. Er komen 10% méér bomen en maar liefst 41% van de bouwgrond wordt groen.
De raad voor vergunningsbetwistingen was van oordeel dat onvoldoende aangetoond was dat het rooien van onder meer de populieren rond de voormalige voetbalterreinen onvermijdelijk was.
Naar aanleiding van deze opmerking en de actualisatie van de wetgeving voerden de experts van Antea Group een uitgebreide natuurtoets uit. Deze studie onderzoekt de bestaande natuurwaarden op het terrein en brengt de effecten van het project op de omliggende natuurgebieden in kaart. Conclusie is dat het project geen enkele onvermijdbare en onherstelbare schade toebrengt aan de natuurgebieden in de omgeving.
Uit de analyse door Antea Group blijkt bovendien dat de aanwezige Italiaanse populieren ecologisch minder waardevol en einde levensduur zijn, waardoor het duurzamer is om ze te vervangen door nieuwe bomen die ecologisch waardevoller zijn.
In het nieuwe plan wordt enerzijds ingezet op maximaal behoud van waardevolle groenelementen én anderzijds op de aanplanting van bijkomende bomen. Het plan integreert 50 bestaande bomen en voorziet 260 nieuwe bomen, waarvan enkele grotere solitaire bomen met een forse plantmaat (30/35 cm stamomtrek). In de toekomst zal het gebied 10% méér bomen tellen, nl. 310. Om dit te realiseren, zijn een aantal bouwkavels en een trage verbinding verplaatst en werden bovendien 15 woningen geschrapt.
Deze aanpassingen zorgen er voor dat 41% van de bouwgrond groen zal zijn: op 7,3 hectare betekent dit een oppervlakte van 3 hectare.
Ja. De nieuwe plannen voorzien in een grotere hemelwateropvang zodat er maximaal ingezet wordt op hergebruik van hemelwater. De experten van Antea Group actualiseerden de waterstudie en ook voor de groenzone wordt een grote waterbuffer voorzien voor het opvangen van regenwater. In combinatie met verschillende wadi’s verspreid over het terrein, zal er maximaal ingezet worden om het regenwater ter plaatse te laten infiltreren, verdampen en vast te houden.
De mobiliteitsstudie werd door Antea Group geactualiseerd met recente verkeerstellingen: de studie concludeert dat er in de toekomst geen problemen te verwachten zijn, noch naar verkeersveiligheid, noch naar de afwikkeling van de buurt.