Omdat we kleiner gaan wonen, wint de publieke ruimte aan belang. Bij de aankoop van een woning hecht 86% van de Belgen bijna evenveel belang aan de buurt als aan de woning zelf. En dan gaat het niet enkel om het imago van de buurt, maar ook om het functionele comfort.
De rol van de publieke ruimte verschuift ook. Mensen gaan steeds meer ruimte delen: gedeelde fietsenstallingen, parkjes, gedeelde moestuintjes ... Ze versterken het buurtgevoel en de sociale cohesie.
“Het buurtgevoel wint aan belang. 61% van de Belgen geeft aan dat sociaal contact het belangrijkste aspect is van de woonsituatie”, concludeert Huyberechts. “Daarom proberen we de mensen zoveel mogelijk te betrekken bij onze ontwikkelingen. Dat kan bijvoorbeeld door tijdelijke invullingen die de omwonenden al kennis te laten maken met een nieuw project.” Zo’n invulling kan veel vormen aannemen: van een sociaal café tot een hippe bar zoals Bar Gloed in de Antwerp Tower. “Het belangrijkste is dat mensen elkaar ontmoeten.”